-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31744 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

خدا را با چه نشانههاي بارزي ميتوان حس كرد؟



خداوند وجود مجرد و محض است لذا، حس بدو نميرسد، از اين رو شناخت حسي ظاهري به خداوند ناممكن است. لكن خداوند ميتواند متعلق ادراك عقلي و قلبي واقع شود و مخلوق ميتواند به اندازه سعه وجودي و كشش و ظرافت خود نسبت به خدا و اوصاف او في الجمله (بطور نسبي) علم و معرفت داشته باشد. همچنين ادراك قلبي از خداوند بهنگام كشف و شهود عرفاني بسي عميقتر و فروزانتر است و اثرات مثبت و بادوام آن در روح انساني مؤيد اين حقيقت زيباست.

چيست توحيد خدا آموختنخويشتن را پيش واحد سوختن

قرآن بهترين راه عملي براي شناخت خداوند را فرا روي بشر نهاده است و براي نيل به اين هدف متعالي او را به سير در آفاق و انفس فرا ميخواند.سنُريهم آياتِنا في الآفاق و في انفسهم حتّي يتبين لهم اَنَّه الحق

يعني سريعترين راه ممكن براي شناخت خداوند نظاره عميق در پديدههاي عالم خلقت و جانهاي انسانها است و اين روش در قرآن بر همه روشهاي ديگر برتري دارد.

مثلاً قرآن در حدود 100 آيه درباره خلقت آسمانها سماوات صحبت ميكند و بشر را به تفكر و نظاره در آنها فرا ميخواند. حال اگر ما به اين دعوت قرآن پاسخ مثبت دهيم، چه رخ خواهد داد؟ خواهيم ديد كه:

1ـ اين آسمانها كه بر بالاي سر ما قرار گرفته و بر ما سايه افكندهاند، با همه بدايعي كه در خلقت آنها است همه اموري هستند كه في نفسه نيازمند به صانعي هستند.

2ـ آسمانها و همه اجزاء آن از نظر حجم، كوچكي و بزرگي، دوري و نزديكي بسيار متنوع و شگفت آورند. حجم بعضي از آنها ميليونها برابر زميني است و فواصل آنها تنها با سال نوري (برابر 105 * 030/606 / 524/6كيلومتر) قابل اندازهگيري است و نواحي آسمانها با آن وسعت دهشت انگيزشان از يكديگر متأثرند. اين نظام و تشكيلات بديع و بينظير، تحت قانوني ثابت است. نظامي كه، انسان از هر نقطه عالم به نظاره آن بنشيند، آنرا نظامي دقيق، عجيب و داراي تحولات و دگرگونيهايي مخصوص به خود كه اصل عالم و تداوم آن بر او استوار است،

خواهد يافت كه سنت الهي به آن ره مينمايد، سنتي كه عجائبش تمام شدني نيست و پاي خرد به كرانهاش نميرسد.

3ـ و آن سنت الهي حاكم بر آسمانها، مؤيد اين حقيقت نيز هست كه صانع و مدبر هستي آنرا؛ فقط تحت سيطره سنت خود رها نكرده بلكه از راه نزديك به هدايت پديدههاي هستي، بسوي كمال مطلوبشان مداومت ميكند.(1)

كُلُّ يوم هو في شأن را بخوانمرورا بيكار و بيفعلي مدان

با اين همه آنچه گفته شد دريافت نظري و فكري از حضور خداي تعالي در عالم هستي بود و براي يافتن و رسيدن با قلب و عمق دل بايد فصل ديگري در كنار دريافتهاي عقلي قرار گيرد و آن تهذيب نفس و صيقلي نمودن آينة قلب از زنگار گناهان و رذائل اخلاقي و عقايد باطله است كه در اين رابطه شما را به حديث اول از كتاب اربعين حديث حضرت امام( با عنوان جهاد با نفس مراجعه ميدهيم.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـبرگرفته از: تفسير الميزان علامه طباطبايي (

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.